Publikační činnost: 2007
AAB - odborné recenzované monografie vydané v domácích vydavatelstvích

Úloha vzdělání a zdraví v ekonomickém rozvoji. Teoretická analýza a její aplikace v podmínkách ČR. [The role of education and health in economic development. Theoretical analysis and its application in Czech conditions.]. / Helena Vychová, Jan Mertl - Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2007. - 171 s. - ISBN 80-86729-32-X

[ Vychová, Helena - Mertl, Jan ]

Anotace:  Předmětem zájmu studie jsou úloha vzdělání a zdraví v současné společnosti ve srovnání s historickou situací, vazby mezi ekonomickým růstem, lidským kapitálem a vzděláním či zdravotním stavem, společné a rozdílné vlastnosti vzdělání a zdraví z ekonomického a sociálního pohledu a pobídky pro realizaci veřejných politik. Studie zahrnuje bázi poznatků, které reflektují empiricky doložený vývoj poznání kauzálních vztahů v oblasti determinant vzdělání a zdraví a vývoje vzdělanosti a zdravotního stavu ve vztahu rozvoji lidského kapitálu a ekonomickému růstu. Zdůrazňuje význam celoživotního vzdělávání a dostupné kvalitní zdravotní péče jako předpokladů ekonomického rozvoje. Tyto poznatky používá jako teoreticko-metodologický základ pro analýzu české vzdělávací a zdravotní politiky v kontextu našeho členství v EU a dynamizace sociálních systémů v posledních 10 letech.
 
Anotace v angličtině:  The study focuses on the role of education and health in modern society compared to historical situation, the relationship between economic growth and level of education or health status, common and different attributes of education and health from economic and social perspective and motivations for public policy application. The study contains knowledge which reflects empirically known dependencies in the area of education and health determinants and relationship of education and health to human capital and economic growth. It emphasizes and argues for the importance of lifelong learning and availability of high-quality health care as economic development prerequisites. This knowledge is used as theoretical background for analysis of the Czech education and health policies in context of our membership in the EU and dynamization of social systems in last 10 years.
Klíčová slova: vzdělanost; stav zdravotní; politika vzdělávací; politika zdravotní; zdroje lidské; růst ekonomický; politika sociální; finance veřejné

Klíčová slova v angličtině: education; health status; education policy; health policy; human capital; economic growth; social policy; public finance
Klasifikace: T02 - stárnutí, staří, demografie
Návaznost: MPS4577300901 - Výzkumný záměr VÚPSV
Pracoviště: VUPSVPTPAZ Typ: Kniha

Publikační činnost: 2006
ABD - kapitoly v odborných recenzovaných monografiích vydaných v zahraničních vydavatelstvích

Dlouhodobě nezaměstnaní absolventi škol a zkušenost sociální exkluze. [Long-term unemployed graduates and the experience of social exclusion.]. / Jana Havlíková - In: Sociální vyloučení a sociální politika. / Tomáš Sirovátka, ed.. - Brno, Praha : Masarykova univerzita, VÚPSV, 2006. - ISBN ISBN:. - ISBN 80-210-4225-7. - ISBN 80-97007-29-8. - s. 10-21 (CD - 12 s.).

[ Havlíková, Jana ]

Anotace:  Cílem příspěvku je nejprve na pozadí specifik životní situace dlouhodobě nezaměstnaných absolventů škol diskutovat adekvátní pojetí konceptu sociální exkluze pro tuto sociální skupinu a význam lidského a sociálního kapitálu pro zmírnění rizika sociálního vyloučení. Druhým cílem je prostřednictvím případových studií životní situace dvou dlouhodobě nezaměstnaných absolventů přiblížit komplexitu a typovou specifičnost sociální zkušenosti, jíž tito lidé procházejí, a to se zaměřením na přítomné či nepřítomné formy sociálního vyloučení v jejich zkušenostech a na roli zmíněných kapitálů.
 
Anotace v angličtině:  The main aim of the paper is primarily to discuss an adequate notion of the concept of social exclusion for the social group of long-term unemployed school graduates based on specific life situation, and to explore the significance of human and social capital for reducing the risks of social exclusion. The second aim is to confront case studies of the life situations of two long-term unemployed graduates and to present the complex nature and the specific types of social experiences these people have. The article focuses both on the forms of social exclusion present in the interviewees´ experiences, as well as on the role of the previously mentioned forms of capital.
Klíčová slova: nezaměstnanost dlouhodobá; absolventi; absolventi VŠ; vyloučení sociální; zdroje lidské; kapitál sociální; mládež; přechod do dospělosti

Klíčová slova v angličtině: long-term unemployment; graduates; unemployment of graduates; experience of social exclusion; human capital; social capital; case studies; transition to adulthood; youth
Klasifikace: T07 - chudoba, sociální vyloučení, životní úroveň
Návaznost: MSM0021622408 - Reprodukce a integrace společnosti; MPS4577300901 - Výzkumný záměr VÚPSV
Pracoviště: VUPSVBOOSP Typ: Článek ze sborníku

Publikační činnost: 2009
ADD - odborné články v domácích impaktovaných časopisech

Vazby vzdělání a zdraví v kontextu ekonomického rozvoje. [Relationships of Education and Health in the Context of Economic Development.]. / Helena Vychová, Jan Mertl - In: Politická ekonomie. - ISSN 0032-3233 - Roč. 57, č. 1 (2009), s. 56 - 76 (21 s.).

[ Vychová, Helena - Mertl, Jan ]

Anotace:  Článek se věnuje problematice vymezení společných a rozdílných atributů vzdělávání a zdravotnictví z ekonomického a sociálního hlediska. Článek představuje poznatky odrážející empiricky známé závislosti vzdělávání a zdravotních faktorů a vazby vzdělávání a zdravotnictví k lidskému kapitálu. Na základě identifikovaných atributů a vztahů vzdělávání a zdraví ukazuje článek charakteristické ekonomické, sociální aspekty vzdělávání a zdraví a shrnuje jejich význam pro ekonomický rozvoj.
 
Anotace v angličtině:  This article focuses on common and different attributes of education and health from economic and social perspective. Article contains knowledge which reflects empirically known dependencies in the area of education and health determinants and relationships of education and health to human capital. Based on the identified attributes and relationships of education and health, the article shows their economic characteristic, social aspects and summarizes their importance for the economic development.
Klíčová slova: vzdělávání; stav zdravotní; politika vzdělávací; politika zdravotní; zdroje lidské; rozvoj ekonomický; růst ekonomický

Klíčová slova v angličtině: education; health; education policy; health policy; human capital; economic growth; economic development
Klasifikace: T01 - trh práce, zaměstnanost, nezaměstnanost
Návaznost: MPS4577300901 - Výzkumný záměr VÚPSV
Pracoviště: VUPSVPTPAZ Typ: Článek z periodika

Publikační činnost: 2010
BDD - odborné články v domácích recenzovaných časopisech

Návrh mezinárodní komparace systému výcvikových a vzdělávacích programů. [Proposal for an international comparison of the system of training and educational programmes.]. / Markéta Horáková, Pavel Horák - In: FÓRUM sociální politiky. - ISSN 1802-5854 - Roč. 4, č. 5 (2010), s. 2-10 (9 s.).

[ Horáková, Markéta - Horák, Pavel ]

Anotace:  Existence nových sociálních rizik a nejistot na soudobých trzích práce způsobila, že je od marginalizované pracovní síly vyžadována větší flexibilita a adaptabilita k měnícímu se pracovnímu prostředí, novým technologiím a znalostem. Klíčovým mechanismem zmírňujícím důsledky marginalizace a vyloučení z trhu práce je proces dalšího vzdělávání a pracovního výcviku. Článek předkládá návrh mezinárodní komparace výcvikových a vzdělávacích programů. Zaměřuje se především na to, jak je politika pracovního výcviku a vzdělávání ve vybraných zemích konceptualizována a realizována s důrazem na míru její flexibility. Zvolená optika flexibility umožňuje identifikovat systémy, které dokážou lépe a efektivněji reagovat na potřeby znevýhodněných skupin na trhu práce. Metodologie má univerzální charakter a lze ji využít i pro evaluaci jiného opatření politiky pracovního trhu.
 
Anotace v angličtině:  The existence of new uncertainties and social risks on contemporary labour markets means that marginalised labour is required to be more flexible and adaptable to the changing work environment, new technologies and skills. The process of education and work training is regarded as a key mechanism for mitigating the consequences of this marginalisation and exclusion from labour markets. The paper presents a proposal for an international comparison of training and educational programmes. Of specific interest is how training and education policies are designed in the selected countries and how they are implemented, focusing on the degree of these systems flexibility. The prism of flexibility allows to identify the systems that are able to react more effectively to the needs of disadvantaged groups on the labour market. The proposed methodology is universal and can be also used to evaluate the design of any labour market policy measure.
Klíčová slova: politika trhu práce; vzdělávání-výcvik; srovnání mezinárodní; zdroje lidské; rizika sociální; marginalizace trhu práce; flexibilita funkční

Klíčová slova v angličtině: labour market policy; training and educational programmes; international comparative analysis; human capital; uncertainties and social risks; marginalization; functional flexibility
Klasifikace: T01 - trh práce, zaměstnanost, nezaměstnanost
Návaznost: MPS4577300901 - Výzkumný záměr VÚPSV
Pracoviště: VUPSVBOOSP Typ: Článek z periodika

Publikační činnost: 2010
BDD - odborné články v domácích recenzovaných časopisech

Význam konceptu lidského kapitálu v ekonomické teorii v době ekonomické recese. [Importance of the concept of human capital in economic theory at a time of economic recession.]. / Markéta Horáková - In: FÓRUM sociální politiky. - ISSN 1802-5854 - Roč. 4, č. 6 (2010), s. 2-10 (9 s.).

[ Horáková, Markéta ]

Anotace:  Článek zkoumá, proč a jakými způsoby je třeba posilovat rozvoj a kvalitu lidského kapitálu v době ekonomické krize na různých úrovních (jednotlivec, firmy, národní a nadnárodní politiky). Prezentuje obecné souvislosti konceptu lidského kapitálu v ekonomické teorii a význam vzdělání (jisté úrovně lidského kapitálu) pro fungování jednotlivců (nejen) na trhu práce.
 
Anotace v angličtině:  This paper examines why and in what ways the development and quality of human capital is fostered at a time of economic recession at various levels (the individual, firms, national and transnational policies). It presents the general contexts of the concept of human capital in economic theory and importance of education (a certain level of human capital) for functioning of individuals on the labour market and elsewhere.
Klíčová slova: zdroje lidské; teorie; krize ekonomická; kapitál sociální; kapitál lidský; vzdělání; kvalifikace odborná; zaměstnatelnost; flexibilita funkční; flexibilita numerická; vzdělávání-výcvik

Klíčová slova v angličtině: human capital; social capitals; filter theory; signalling theory; job competition model; theory of credentialism; qualification inflation; employability; education; numerical and functional flexibility; workforce training; economic crisis
Klasifikace: T01 - trh práce, zaměstnanost, nezaměstnanost
Návaznost: MPS4577300901 - Výzkumný záměr VÚPSV
Pracoviště: VUPSVBOOSP Typ: Článek z periodika

Publikační činnost: 2011
BDD - odborné články v domácích recenzovaných časopisech

Empirické zhodnocení významu lidského kapitálu v době ekonomické recese. [Empirical evaluation of the importance of human capital at a time of economic recession.]. / Markéta Horáková - In: FÓRUM sociální politiky. - ISSN 1802-5854 - Roč. 5, č. 1 (2011), s. 2-12 (11 s.).

[ Horáková, Markéta ]

Anotace:  Tato studie se na datech dostupných z analýz OECD snaží ukázat, jak se promítají současné ekonomické obtíže vyvolané hospodářskou recesí do úrovně a využívání lidského kapitálu v ČR a jiných evropských zemích. Dále naznačuje, jak mohou jednotlivci, firmy a stát přispívat k překonání ekonomických problémů právě podporou rozvoje lidského kapitálu.
 
Anotace v angličtině:  Based on data available from OECD analyses the study seeks to show how the current economic difficulties brought about by economic recession are reflected in the standard and use of human capital in the Czech Republic and other European countries. It also indicates how individuals, firms and the state may help overcome economic problems by supporting the development of human capital.
Klíčová slova: zdroje lidské; vzdělávání-výcvik; zaměstnatelnost; nezaměstnanost; příjmy nízké; konkurenceschopnost; produktivita práce; krize ekonomická

Klíčová slova v angličtině: human capital; education-training; employability; unemployment; competitiveness; productivity; economic crisis; investing in education; work habits; individual and societal benefit of education; marginalization; social capital; low-income career
Klasifikace: T01 - trh práce, zaměstnanost, nezaměstnanost
Návaznost: MPS4577300901 - Výzkumný záměr VÚPSV
Pracoviště: VUPSVBOOSP Typ: Článek z periodika

Publikační činnost: 2011
BDD - odborné články v domácích recenzovaných časopisech

Projection of human capital of the Czech Republic and its regions to 2050 [Prognóza lidského kapitálu v České republice a jejích regionech do roku 2050]. / Tomáš Fiala, Jitka Langhamrová, Ladislav Průša - In: Demografie. - ISSN 0011-8265 - Roč. 53, č. 4 (2011), s. 304-320 (17 s.).

[ Fiala, Tomáš - Langhamrová, Jitka - Průša, Ladislav ]

Anotace:  Klasické populační projekce neposkytují žádné informace o kvalitativní stránce populace. Možným zdrojem informací o odborných a profesních kvalifikacích osoby je úroveň vzdělání. Tento článek obsahuje populační projekci pro Českou republiku jako celek a pro její regiony podle pohlaví, věku a úrovně vzdělání do roku 2050 na základě nejnovějších demografické projekce. Výpočty berou v úvahu rozdíly v úmrtnosti podle úrovně vzdělání. Podle projekce podíl lidí s vysokoškolským vzděláním poroste velmi rychle a rozdíly v úrovni vzdělání mezi muži a ženami se budou snižovat.
 
Anotace v angličtině:  Classic population projections provide no information about the qualitative side of the population. A possible source of information about the skills and professional qualifications of a person is education level. This article contains a population projection for the Czech Republic as a whole and for its regions according to sex, age and education level to 2050 based on the latest demographic projection. The computations take into account differences in mortality according to education level. According to the projection, the proportion of tertiary educated people will grow very rapidly and the differences in education level between males and females will diminish.
Klíčová slova: stárnutí populace; prognózování demografické; vzdělání dosažené; vzdělanost; muži; ženy; regiony; kapitál lidský

Klíčová slova v angličtině: population ageing; population projection; human capital; education level
Klasifikace: T02 - stárnutí, staří, demografie
Pracoviště: Typ: Článek z periodika

Publikační činnost: 2013
ADC – odborné články v zahraničních impaktovaných časopisech

Zaměstnatelnost skupin ohrožených nezaměstnaností na současných trzích práce [Employability of Groups at Risk of Unemployment in the Current Labor Market]. / Markéta Horáková, Pavel Horák - In: Sociológia. - ISSN 0049-1225 - Roč. 45, č. 2 (2013), s. 128-149 (22 s.).

[ Horáková, Markéta - Horák, Pavel ]

Externí odkaz
Anotace:  Tato práce představuje koncept zaměstnatelnosti, který schematicky umožňuje pracovníkům s rozhodovací pravomocí v oblasti politiky vzdělávání a trhu práce, aby byli schopni identifikovat a řešit zvláštní problémové oblasti znevýhodněných skupin nezaměstnaných. S pomocí příslušné domácí i zahraniční literatury pojednáváme existující definice zaměstnatelnosti a konsensuální a konfliktní teorie zaměstnatelnosti. Nakonec předkládáme náš vlastní systém skládající se ze čtyř klíčových dimenzí zaměstnatelnosti, který aplikujeme na různé druhy znevýhodněných skupin.
 
Anotace v angličtině:  This paper presents employability concept enabling in schematic appearance decision-makers in field of educational and labour market policy could be able to identify and solute particular problem areas of disadvantaged groups of unemployed. With help of relevant domestic and foreign literature we denote existing employability definitions and consensual and conflict theories of employability. In the end we put forward our own scheme consisting of four key dimensions of employability that we apply for different kinds of disadvantaged groups.
Klíčová slova: skupiny znevýhodněné; nezaměstnaní; zaměstnatelnost; flexibilita; adaptace; kapitál lidský; kapitál sociální; identita kariéry

Klíčová slova v angličtině: disadvantaged groups; unemployed; employability; human capital; social capital; adaptability; flexibility; career identity
Klasifikace: T01 - trh práce, zaměstnanost, nezaměstnanost
Pracoviště: VUPSVBOOSP Typ: Článek z periodika

Publikační činnost: 2015
ADC – odborné články v zahraničních impaktovaných časopisech

Zjišťování situace osob znevýhodněných na trhu práce prostřednictvím konceptu zaměstnatelnosti [Identification of the Situation of Disadvantaged Groups in the Labour Market through the Concept of Employability]. / Pavel Horák, Markéta Horáková - In: Sociológia. - ISSN 0049-1225 - Roč. 47, č. 5 (2015), s. 451-473 (23 s.).

[ Horák, Pavel - Horáková, Markéta ]

Anotace:  V tomto článku autoři tvrdí, že koncept zaměstnatelnosti může být úspěšně použit pro identifikaci silných a slabých stránek osob znevýhodněných na současných trzích práce (jako jsou absolventi, zdravotně postižení, starší lidé, atd.) 1) Stručně představují koncept zaměstnatelnosti ve čtyřech dimenzích, které již diskutovali: lidský a sociální kapitál, adaptabilita a flexibilita, profesní identita a institucionální podmínky na trhu práce. Ve zbývajícím textu aplikují koncept zaměstnatelnosti v případové studii lokálního projektu zaměřeného na zvyšování zaměstnatelnosti a hledání zaměstnání pro jeho nezaměstnané účastníky.
 
Anotace v angličtině:  In this paper we assert the concept of employability can be successfully used for identification of strengths and weaknesses of people disadvantaged in contemporary labour markets (such as graduates, disabled, older people, etc.). Firstly we briefly present and operationalize the concept of employability in four dimensions we have already discussed earlier: human and social capital, adaptability and flexibility, career identity, and institutional conditions on labour market. In the remaining text we apply the concept of employability in the case study of a local project aimed at increasing the employability and finding a job for its unemployed participants.
Klíčová slova: zaměstnatelnost; osoby obtížně umístitelné; lidé starší; postižení; kapitál lidský; kapitál sociální; adaptace; flexibilita; identita profesní

Klíčová slova v angličtině: employability; disadvantages goups in labour market; older people; people with disabilities; human capital; social capital; adaptability; flexibility; career identity; contextual dimension of employability; ESF projects
Klasifikace: T01 - trh práce, zaměstnanost, nezaměstnanost
Poznámka:  nezadávat do RIV za VÚPSV
Pracoviště: Typ: Článek z periodika

Publikační činnost: 2017
BDF - odborné články v ostatních domácích (nerecenzovaných) časopisech

Konference Lidský kapitál a investice do vzdělání: Teorie a praxe v návaznosti na Průmysl 4.0 [Conference on Human Capital and Investment in Education: Theory and Practice linked to Industry 4.0]. / Lenka Říhová - In: FÓRUM sociální politiky. - ISSN 1802-5854 - Roč. 11, (2017), s. 31-32 (2 s.).

[ Říhová, Lenka ]

Anotace:  Ke konci měsíce listopadu proběhl jubilejní 20. ročník konference s názvem Lidský kapitál a investice do vzdělání s letošním podtitulem Teorie a praxe v návaznosti na Průmysl 4.0. Program a příspěvky odborníků byly zaměřeny na analýzu problematiky vztahu teorie a praxe v dané oblasti, respektive na to, jak dosavadní bádání ovlivnilo reálný vývoj a jak by jej mohlo ovlivnit v budoucnu. K tématu se vyjádřila více než desítka odborníků napříč obory, přičemž stěžejní poznatky a postřehy jsou obsahem tohoto článku.
 
Anotace v angličtině:  At the end of November, the 20th Human Capital and Investment in Education conference was held, this year with the sub-theme "Theory and Practice linked to Industry 4.0". The conference programme and the contributions of the expert speakers focused on the analysis of the 'challenging' relationship between theory and practice in the given field or, more precisely, on how existing research has influenced real developments to date and how it might influence them in the future. More than a dozen experts involved in the issue spoke at the conference, and the article presents the key findings and insights presented.
Klíčová slova: zdroje lidské; vzdělání; teorie a praxe; konference

Klíčová slova v angličtině: human capital; investment in education; theory and practice; conference
Klasifikace: T01 - trh práce, zaměstnanost, nezaměstnanost
Pracoviště: VUPSVPPAMP Typ: Článek z periodika


Báze dat jsou řízeny systémem WEBIS
Copyright © 1998-2011, CEIT